Skip to main content

Hård kritik af KAB: Beboere føler sig svigtet efter byggesjusk

Lejerne i den almene boligafdeling Karré 4 i Sydhavnen får hjælp af LLO i en sag om massivt byggesjusk. Afdelingsbestyrelsen og LLO Hovedstaden kritiserer KAB for ringe og mangelfuld rådgivning.

Beboerne i den almene boligafdeling Karré 4 i Sydhavnen, ejet af AKB København og administreret af KAB, har snart i et årti kæmpet med følgerne af fejl i forskellige byggeprojekter og renoveringer, der har udviklet sig til et mareridt for beboerne.

Fejl, mangler og manglende ansvar har præget hele forløbet, og fejlene gentager sig, lyder den hårde kritik fra afdelingsbestyrelsen.

”På trods af gentagne henvendelser og dokumenterede problemer har hverken KAB, eksterne rådgivere eller AKB Københavns organisationsbestyrelse fået løst problemerne. Vi kæmper fortsat med følgerne af en lang række fejl, der gentager sig igen og igen. Det er et skoleeksempel på, hvordan svigt i rådgivning og tilsyn kan føre til mange år med fejl, frustration og ekstraudgifter for lejerne”, siger formanden for afdelingsbestyrelsen, Jørgen Thorup.

Afdelingsbestyrelsen har fået hjælp fra LLO Hovedstaden, der har deltaget i møder med AKB og KAB. Beboerne har nu valgt at gå til Vi Lejere med kritikken for at få KAB til at handle.

Fejl på fejl

Siden 2016 har byggeprojektet været ramt af flere alvorlige fejl. 800 vinduer i lejlighederne er isat med betydelige fejl og mangler. Vinduer, døre, butiksfacadepartier i forkerte mål er isat, og etagegennemføringer er udført forkert, med ekstraomkostninger til følge.

En syns- og skønsmand vurderede i første omgang fejl og mangler til 800.000 kr. Siden blev det i 2017 af daværende rådgiver vurderet til 2,8 mio. kr. Kun takket være afdelingens vedholdende indsats blev beløbet opjusteret til 3,6 mio. kr.

”Det var ikke KAB, som vi betaler dyrt for at få rådgivning af, der opdagede det, men os selv, der påpegede, at det blev langt dyrere. Havde vi ikke været vågne, var regningen endt hos os som lejere,” forklarer Jørgen Thorup.

Fejlene stopper ikke her. Senest har en gennemgang af kældervinduer mod gaden i juli 2025 afsløret, at kun 10 af 59 vinduer er korrekt udført. De 49 vinduer har fejl.

”Arbejdet blev udført i sommeren 2023 uden indsigelser fra hverken rådgiver eller KAB’s administration. Det var først, da vi som bestyrelse holdt fast, at fejlene blev afsløret”, siger Jørgen Thorup.

Afdelingsbestyrelsen mener ikke, at KAB har taget ejerskab for de massive problemer.

”I stedet for at håndtere fejlene aktivt og i tide har administrationen og rådgiveren i perioder blot kørt sagen videre uden fagligt tilsyn og uden at svare inden for fristerne. Vi ønsker bare den vare, der er bestilt og betalt for – men som KAB åbenlyst ikke har kunnet levere”, udtaler afdelingsbestyrelsen, der i årevis har påpeget fejlene, men efter eget udsagn ofte er blevet mødt med stilhed eller afvisninger.

Manglende varsel

I foråret blev der igangsat nedslibning af sålbænke, men uden at beboerne blev varslet. Jørgen Thorup beskriver, hvordan han kom hjem til en tæt støvsky i gården og troede, der var ildebrand. Alt fra vinduer og facader til barnevogne og havemøbler blev dækket af støv – uden nogen form for varsling. Arbejdet blev ifølge afdelingsbestyrelsen tilsyneladende udført af arbejdere fra et ukendt firma uden værnemidler eller støvsugere på maskinerne. Ingen har taget ansvar for rengøring efterfølgende, oplyser afdelingsbestyrelsen.

Sålbænkene er ifølge afdelingsbestyrelsen lavet i forkert materiale og ikke støbt korrekt ind under vindueskarmene. Alligevel har KAB markeret, at kun 41 ud af 91 sålbænke i gården skulle udbedres. KAB har kun foreslået delvise reparationer i stedet for en ordentlig og samlet løsning, mener bestyrelsen.

”Men der er fejl på dem alle. De er udført i forkert materiale og ikke korrekt støbt under bundkarmen, hvilket kan føre til vandindtrængning og frostskader. Vi kræver, at alle sålbænke bankes op og støbes korrekt – i ét stykke og med armering”, skriver afdelingsbestyrelsen til Vi Lejere.

 

 

Lær af fejl

Frustrationerne er til at tage og føle på:

“Hvordan kan så mange fejl gennemføres uden, at rådgiver eller KAB stopper op? Det er afdelingen, der igen og igen må råbe op. Vi har ikke mandat, men står med konsekvenserne, og det er urimeligt”, skriver bestyrelsen i en mail til KAB.

Afdelingsbestyrelsen har gentagne gange forsøgt at råbe KAB og rådgiverne op. Den lokale følgegruppe er nedlagt. Alligevel fortsætter bestyrelsen kampen for beboernes rettigheder.

”KAB vil have sagen afsluttet. Og så har det åbenbart ingen betydning, om arbejdet bliver udført korrekt. Vi har løbende meldt fejl og mangler ind og blot fået den tilbagemelding, at det vil man se på, når alt arbejdet er udført. Men tidsfrister bliver ved med at skride, og vi har kun opdaget de mange fejl og mangler, fordi et bestyrelsesmedlem har faglige kompetencer til at se det”, udtaler afdelingsbestyrelsen til Vi Lejere og fortsætter:

”Vi får hele tiden at vide, at der kun er beboerne til at betale. Organisationsbestyrelsen har godkendt regnskabet på trods af, at afdelingsbestyrelsen ikke vil godkende det, da det er yderst fejlbehæftet”.

I frustration har bestyrelsen nu rettet henvendelse direkte til AKB Københavns formand, Mikkel Warming, efter at alle andre kanaler er løbet tør. I brevet skriver de:

“Alt har nu stået stille i et år – ingen progression og ingen udmeldinger. Vi er som bestyrelse sat helt uden for døren. Det er lige så uværdigt, som det er uholdbart. Hvordan skal vi kunne repræsentere afdelingen på denne måde?”

Afslutningsvis opfordrer de Mikkel Warming og organisationsbestyrelsen til at træde i karakter:

“Projektet skal færdiggøres på tilfredsstillende vis, og der må ikke komme flere meromkostninger. Afdelingsbestyrelsen skal involveres og som minimum informeres om projektets fremdrift. Alle varslinger til beboerne skal være lovmedholdelige. Til sidst skal projektet evalueres med henblik på fremtidig læring, så ingen afdelinger skal igennem det mareridt, som Karré 4 har befundet sig i de seneste små 10 år.”

Warming: Alt for mange fejl

Byggesagen har været alt for lang og med for mange fejl, mener AKB Københavns formand, Mikkel Warming.

”Jeg forstår sørme godt, at beboerne er enormt frustrerede og vrede. Byggesagen har været alt for lang og med for mange fejl. Det er en af de – trods alt få byggesager, hvor det meste, der kan gå galt, også er gået galt”, siger han.

”Ingen, der har været omkring sagen – jeg gentager; ingen, kan se sig selv i spejlet og være helt igennem stolte af egen indsats. Nu handler det om at få sagen afsluttet så godt og så hurtigt som muligt. For beboernes skyld. Og så skal der suges læring af sagen for at forsøge at undgå, at noget lignende sker igen - selvom det ikke er en typisk byggesag. Så det vil vi arbejde videre med”, afslutter Mikkel Warming.

 

 

LLO genkender problemer

Sagen fra Karré 4 og kritikken af KAB fra lejerne i almene boligafdelinger, som KAB administrerer, er desværre ikke enestående, oplyser LLO Hovedstaden.

”Sagen viser, hvor galt det kan gå, når boligorganisationer – eller rettere deres administratorer - ikke lever op til deres ansvar for at holde rådgivere og entreprenører i ørerne. Vi har i de senere år desværre set en række byggesager, hvor KAB ikke har gjort det godt nok”, siger direktør i LLO Hovedstaden, Claus Højte, og fortsætter:

”Det drejer sig om fem forskellige almene boligafdelinger, hvor renoveringsprojekterne er gået skævt på grund af en kombination af dårlig rådgivning, dårlig byggestyring og utilstrækkelig opfølgning fra KAB’s side. Derfor er det vigtigt, at lejerne har stærke stemmer, er godt organiseret og søger hjælp”.

”Den danske, almene boligsektor er unik, fordi den er demokratisk organiseret og sikrer betalelige boliger. I LLO hylder vi modellen. Men skal modellen fungere også i renoveringssager, kræver det, at administrationen er effektiv, stiller krav til rådgivere og entreprenører og frem for alt lytter til de beboere, der både kan følge byggeprocesserne på nærmeste hold og som siden skal leve med resultaterne. Desværre ser vi en del eksempler på det modsatte”, siger Claus Højte.

 

KAB: Uheldigt forløb

KAB mener, at alle har begået fejl og kalder det et uheldigt forløb, der har frustreret lejerne i Karré 4 i København.

KAB er ikke i tvivl om, at lejerne i Karré 4 er frustrerede over forløbet.

”Vi skal være de første til at erkende, at vinduesudskiftningen i Karré 4 i Sydhavnen har haft et uheldigt og alt for langstrakt forløb. Så vi forstår til fulde beboernes frustrationer”, siger Rasmus Jessing, byggedirektør i KAB.

”Renoveringen i Karré 4 er ikke udført godt nok og lever ikke op til de kvalitetskrav, vi normalt stiller. Alle involverede parter har begået fejl i denne sag, og det har KAB også”.

”Vi forstår utilfredsheden blandt beboerne. Nu er vi et sted, hvor renoveringen forventes færdig inden for få måneder, og KAB arbejder på at få det bedste ud af de muligheder, der er”, siger byggedirektøren.

Kompleks sag

Sagen viser, hvor komplekse renoveringer kan være – både teknisk og juridisk, anfører KAB. ”Efter entreprenørens konkurs brugte bygherren (Boligselskabet AKB, København, der ejer Karré 4) flere år og en mio. kr. på advokater og vandt slutteligt en sag i Voldgiftsretten. En sag der blev ført i et konstruktivt samarbejde mellem følgegruppen i Karré 4 og KAB”.

Heldigvis er det sjældent, at det går så galt, understreger KAB.

”Vi har i øjeblikket ca. 300 aktive byggesager, hvoraf der er udfordringer med tid eller økonomi i mindre end 5% af projekterne. Selvom vi altid kan blive bedre, arbejder vi professionelt med at styre leverandører og følger systematisk op. Alle vores medarbejdere går på arbejde hver dag for at kæmpe beboernes sag, det er vores primære opgave”, afslutter Rasmus Jessing.

 

Om forfatteren

Jens Peter Kildevang

Journalist og redaktør af Vi Lejere.

Kontakt: redaktion@llo.dk 

Back to top