De 20 uregulerede kommuner med ringere lejerbeskyttelse (pr. 7. juli 2025):
Billund, Fredensborg, Greve, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Langeland, Læsø, Mariagerfjord, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Solrød, Struer, Thisted, Tønder, Varde, Vesthimmerland, Ærø.
Stor forskel på beskyttelsen af lejere i 98 danske kommuner. I Herning skal lejere betale for udskiftning af vinduer og hvidevarer, og huslejen stiger hurtigere. LLO efterlyser kommunalpolitikere, der tør sikre lejerne bedre rettigheder.
I 78 danske kommuner har politikerne valgt at sikre lejerne bedre huslejebeskyttelse og bedre rettigheder, mens lejerne i omkring 20 danske kommuner er sat på B-holdet. Her kan huslejen stige hurtigere, og udgiften til vedligeholdelse skubbes over på lejerne.
Kommunalbestyrelserne i de uregulerede kommuner har mulighed for at sikre borgerne flere rettigheder ved at være regulerede – ligesom nabokommunerne. Men det ved meget få borgere i kommunerne. Det vil LLO gerne ændre på.
“Kommunalpolitikerne i de 20 kommuner kunne vælge at sikre lejerne bedre vilkår og beskyttelse. I stedet er lejerne sat på B-holdet. Det har politikerne – og vælgerne – en gylden mulighed for at lave om på ved kommunalvalget i november. Lejerne i de kommuner bør spørge deres lokale politikere: Hvorfor er vi sat på B-holdet”, siger LLO-formand Helene Toxværd.
LLO undrer sig over, at omkring 20 kommuner stadig er uregulerede.
Derfor udsender LLO i anledning af kommunalvalget 18. november et nyt notat og spørger samtidig borgmestre og kandidater i de uregulerede kommuner, hvorfor de ikke vil sikre deres lejere flere rettigheder?
Chefjurist i LLO, Anders Svendsen, er forfatter til et nyt notat om forskellen på at være reguleret og ureguleret kommune.
“Mange ved ikke, at lejerbeskyttelsen er forskellig – alt afhængig af, hvilken kommune, man bor i. Det vil vi i LLO gerne opklare for befolkningen frem mod kommunalvalget. Alle bør vide, at lejerne har bedre huslejebeskyttelse og bedre rettigheder i regulerede kommuner”, forklarer han.
Hvis politikerne i et byråd ønsker at sikre lejerne flere rettigheder, skal de vedtage at reglerne om boligregulering gælder i kommunen. Det har eksempelvis politikerne i Fanø Byråd netop besluttet i maj 2025.
LEJERE FÅR REGNINGEN
En af de store uregulerede kommuner er Herning, hvor huslejen stiger hurtigere end i regulerede kommuner, og flere udgifter samtidig kan skubbes over på lejerne.
Formand for LLO Herning Lars Dohn kan dokumentere, hvordan udlejere i Herning skubber vedligeholdelsesudgifter over på lejerne, eksempelvis udskiftning af termoruder og hårde
hvidevarer. Det er kun muligt, fordi kommunen er ureguleret.
”Der er vidt forskellige vilkår for lejerne. I de private udlejningsejendomme stiger huslejen hurtigere, og udlejer sender en regning til lejeren for et vicevært- eller håndværkerbesøg på grund af et stoppet toilet eller utæt vandhane. Den største udlejer i kommunen har skrevet til lejerne, at hvis viceværten skal indenfor døren og ordne noget, skal lejer betale en timepris, fordi lejer står for alt vedligeholdelse indendørs”, siger Lars Dohn.
Hernings borgmester afviser, at det er et problem, at lejerne er stillet dårligere i kommunen:
”Vi har tillid til, at lejerne på det private boligmarked er tilstrækkeligt beskyttet af lejelovens regler. Vi vurderer, at et velfungerende, privat udlejningsmarked bedst stimuleres uden yderligere regulering”, siger borgmester i Herning, Dorte West (V).
REBILD VIL VÆRE FRI
Byrådet i Rebild Kommune har ifølge borgmester Jesper Greth valgt at blive ureguleret i 2014 for at gøre det ”lettere og mere attraktivt for private udlejere at investere i udlejningsejendomme, fordi administrationen er enklere og mere fleksibel”, som borgmesteren formulerer det:
”Det bidrager til et mere dynamisk boligmarked, hvor lejen afspejler markedsvilkårene – til gavn for både udlejere og lejere”, mener Jesper Greth.
”Når det er attraktivt at investere i udlejning, øges udbuddet, hvilket skaber konkurrence og kan være med til at holde priserne på et rimeligt niveau. Samtidig giver den mere fleksible lovgivning mulighed for hurtigere og mere smidige aftaler mellem lejer og udlejer, hvilket kan gøre det lettere at finde en bolig, der passer til den enkeltes behov”, lyder påstanden fra borgmesteren i Rebild.
Den udlægning er LLO ikke enig i.
”Udlejernes øgede fleksibilitet øger lejernes usikkerhed: I uregulerede kommuner kan huslejen hæves hvert andet år, bare fordi udlejer skønner at huslejeniveauet generelt er steget – også selvom boligen ikke er blevet bedre. Det skaber utryghed, ikke dynamik”, siger chefjurist i LLO, Anders Svendsen
I uregulerede kommuner kan husleje stige hvert andet år, hvis lejen er væsentligt under ”det lejedes værdi”.
Vi Lejere har spurgt de øvrige borgmestre i de uregulerede kommuner, om hvorfor de er uregulerede. Læs deres svar her (INDSÆT LINK TIL ARTIKEL: BORGMESTRE SVARER IGEN: ”VI HAR IKKE BRUG FOR FLERE REGLER”)
FAKTA: REGULERET VS. UREGULERET
Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, om kommunen skal være reguleret og dermed sikre lejerne bedre beskyttelse. Når en kommune er ureguleret, betyder det:
Du kan hjælpe med at sætte lejerne på dagsordenen i din kommune frem mod kommunal- og regionsvalget den 18. november. I LLO kæmper vi for, at politikerne i kommunerne sikrer:
GUIDE: STIL SPØRGSMÅL TIL POLITIKERNE
Brug demokratiet og stil spørgsmål til kandidater ved valgmøder og i læserbreve frem mod valget. Her er ideer til, hvad du kan spørge og skrive om:
REGULEREDE FORHOLD I ALLE KOMMUNER
Til politikerne i de 20 uregulerede kommuner kan du spørge:
HUSLEJENÆVN: VENTETID NED – KVALITET OP
BYG MERE ALMENT
STYRK KVALITET OG VEDLIGEHOLD