Skip to main content

To års ventetid i huslejenævnet: Roskilde hyrer nu privat firma

To års ventetid i huslejenævnet i Roskilde skaber utryghed og rammer lejerne hårdt. Roskilde kommune vil nu hyre et eksternt firma for at nedbringe sagspukkel i huslejenævnet. 

Lejernes Landsorganisations medlemsblad Vi Lejere har afsløret massive ventetider i huslejenævnet i landets kommuner på baggrund af nye tal fra Boligstyrelsen.

En af de kommuner med længst ventetid i 2024 er Roskilde Kommune, der har 20-24 måneders sagsbehandlingstid - i gennemsnit. Det placerer kommunen helt i top som kommunen med længst ventetid i landet.

SE VENTETIDEN I DIN KOMMUNE HER: Lene ventede 748 dage på huslejenævnet – imens steg huslejen.

Sagsbehandlingstiden for beboerklage- og huslejenævnssager er steget over en årrække, oplyser kommunen.

”Det skyldes primært lange vakanceperioder og hyppige udskiftninger i nævnssekretariatet, hvilket har skabt en større sagspukkel”, siger Roskildes borgmester Tomas Breddam (S) til LLO’s medlemsblad Vi Lejere.

Vil nu hyre privat firma

Efter Vi Lejeres henvendelse til kommunen oplyser borgmester Tomas Breddam, at kommunen nu vil hyre et privat bureau kaldet JBJ Juridisk Konsulentfirma I/S til at nedbringe sagspuklen.

”Det er vigtigt for mig, at vi får handlet på problemet, så lejere ikke sidder i utryghed og uvished omkring lejens størrelse og andre tvister længere end højst nødvendigt. For at gøre området mere robust har vi derfor ændret organiseringen i sekretariatet, så sagsområdet deles af flere medarbejdere. Derudover har vi netop indgået en kontrakt med et eksternt konsulentfirma, der skal hjælpe med at få nedbragt sagspuklen”, siger borgmester Tomas Breddam (S) til LLO’s medlemsblad Vi Lejere.

Se ventetiden i din kommune her

 

Roskilde svarer på kritik

    • Roskilde Kommune indberetter løbende huslejenævnssager på Boligstyrelsens hjemmeside, huslejenaevn.dk, hvor vi registrerer indkomne sager, samt hvornår de bliver afgjort og efter hvilke paragraffer. Det er imidlertid kun sager om lejens størrelse, der kan fremsøges af andre, og ikke alle de øvrige sager.

Hvor mange sager behandler kommunen i huslejenævnet?

    • I 2023 indkom der 118 sager, og huslejenævnet afgjorde 77 sager (primært indbragt i tidligere år)
    • I 2024 indkom der 125 sager, og huslejenævnet afgjorde 86 sager (primært indbragt i tidligere år)
    • I 2025 pr. 1/7-25 er der indkommet 43 sager, og huslejenævnet har indtil nu afgjort 40 sager (primært indbragt i tidligere år).

 

Hvad er den gennemsnitlig sagsbehandlingstid i kommunen?

    • Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er pt. 20-24 måneder.

 

Hvorfor er der to års ventetid? Hvad bliver der gjort ved det?

    • Sagsbehandlingstiden for beboerklage- og huslejenævnssager er steget over en årrække. Det skyldes primært lange vakanceperioder og hyppige udskiftninger i nævnssekretariatet, hvilket har skabt en større sagspukkel.
    • For at gøre området mere robust har vi derfor ændret organiseringen i sekretariatet, så sagsområdet nu deles af flere medarbejdere. Derudover har vi netop indgået en kontrakt med et eksternt konsulentfirma, der skal hjælpe med at få nedbragt sagspuklen.

 

Om forfatteren

Jens Peter Kildevang

Journalist og redaktør af Vi Lejere.

Kontakt: redaktion@llo.dk 

Back to top