Skip to main content

Uforståelige og urimelige varmeregnskaber forvirrer – få hjælp hos LLO

Varme- og forbrugsregnskaber er ofte uforståelige, urimelige og mangelfulde, viser en stribe sager, som LLO behandler. Kontakt LLO og få tjek på tingene. Måske får du for lidt tilbage i varme.

Har du fået et varmeregnskab fra din udlejer og tænker: ”Kan det her virkelig passe?”, ja, så er du ikke alene. Hvert år får mange lejere regnskaber, der enten er uforståelige, mangelfulde eller direkte urimelige. Få overblikket over dine rettigheder, og hvad du skal holde øje med, i denne artikel. 

Hvad er et forbrugsregnskab? 

Når du betaler varme a conto, skal du én gang om året modtage et regnskab, der viser, om du har betalt for meget eller for lidt. Det kaldes et forbrugsregnskab, og det skal overholde bestemte regler i lejeloven. Udlejer må som udgangspunkt medtage alle varmeudgifter, dog med undtagelse af uvedkommende udgifter, fx udgifter til varmemesterløn. Er uvedkommende udgifter medtaget i regnskabet, kan du kræve, at de pågældende poster udgår. Modtager udlejer rabatter eller lignende, der reducerer dennes samlede udgift til forsyningen mv., skal du godskrives disse rabatter. 

Hvilke krav stiller loven til et gyldigt forbrugsregnskab? Regnskabet skal ifølge loven indeholde: 

    • Din andel af forbruget 
    • Ejendommens samlede udgifter 
    • Dato for, hvornår udlejer modtog sin endelige afregning 
    • Oplysning om din ret til at gøre indsigelse 

Mangler regnskabet nogle af disse punkter, kan det være ugyldigt, og udlejer kan miste retten til efterbetaling. 

Regnskabet skal komme til tiden 

Som udgangspunkt skal regnskabet komme senest 4 måneder efter regnskabsårets afslutning. Hvis varmen leveres kollektivt (f.eks. fjernvarme), skal regnskabet komme senest 3 måneder efter, at udlejer har modtaget sin afregning. Kommer det for sent? Så kan du slippe for at betale efterbetaling. 

Hvad kan du gøre, hvis du er uenig? 

Du har 6 uger til at gøre indsigelse. Overskrides fristen kan der ikke gøres indsigelse over for regnskabet. Hvis der er oprettet en Beboerrepræsentation i din ejendom, kan denne gøre indsigelse på samtlige lejeres vegne. Få rådgivning hos LLO om, hvordan I gør indsigelse. Indsigelsen skal være begrundet og specificeret. Det betyder, at indsigelsen skal angive på hvilke punkter, regnskabet ikke kan godkendes. En indsigelse kan f.eks. formuleres på følgende måde: 

    • At den valgte fordeling mellem faste og forbrugsafhængige udgifter, er urimelig. 
    • At målerne i lejemålet ikke viser korrekte tal. 
    • At regnskabet indeholder nærmere angivne poster, som ikke lovligt kan kræves betalt over regnskabet. 

Hvis du har gjort indsigelse over for regnskabet, skal udlejer indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter din frist til at gøre indsigelse, hvis udlejer ønsker at fastholde sit krav over for lejer om efterbetaling i henhold til regnskabet. Bemærk, at hvis du skal have penge tilbage ifølge regnskabet, og alligevel gør indsigelse, så er udlejer ikke forpligtet til at indbringe sagen for huslejenævnet. Her er man nødsaget til selv at indbringe sagen for huslejenævnet. 

Tjekliste – gennemgå regnskabet punkt for punkt: 

    • Passer perioden? 
    • Stemmer dine aconto-indbetalinger? 
    • Er aflæsningerne korrekte? 
    • Er der medtaget irrelevante udgifter? 
    • Matcher det ejendommens samlede forbrug det tidligere år? 
    • Står der, hvornår udlejer har modtaget sin afregning? 
    • Er du informeret om dine indsigelsesmuligheder? 
    • Er varmeudgiften generelt blevet dyrere i perioden? 

Få hjælp til dit varmeregnskab hos LLO

Er du i tvivl om dit regnskab holder? Kontakt din lokale LLO-afdeling. Vi hjælper dig med at gennemgå dit regnskab, skrive en indsigelse og tage sagen videre, hvis det bliver nødvendigt. Vi kan blandt andet hjælpe dig med at finde frem til, om der er irrelevante udgifter lagt over på dig som lejer. 
Find din lokale LLO-afdeling ved at indtaste dit postnummer på forsiden af www.llo.dk 

 

 

Gode råd til varmen i din bolig 

    • Hold max 21 grader – hver ekstra grad koster cirka 5 % mere i varme. 
    • Luft ud 2-3 gange dagligt i 5-10 minutter – og husk at lukke for radiatorerne imens. 
    • Skru ikke helt ned om natten – det er dyrt at genopvarme kolde vægge og radiatorer. 
    • Dæk ikke radiatorerne til, det blokerer for varmen. 

 

FÅ MERE VIDEN: 

På llo.dk/guides finder du en grundig og letforståelig guide til dit varmeregnskab og en tjekliste til at gøre indsigelse.

Se guiden her

Om forfatteren

Timothy Abilo Vildershøj

Jurist i LLO Hovedstaden

Back to top